Brugt bil

Soap-Box d.  27. september. 2009, skrevet af Jens-And
Vist: 1612 gange.

Jens-And
 
Overclocker
Tilføjet:
27-09-2009 01:58:12
Svar/Indlæg:
293/69
hey godt nok et forkert sted at spørge men sidder her og kan ikke sove
har ondt i maven :(
men nu til sagen jeg skal ud at se på bil imorgen en brugt polo fra 1996 den har kørt 250.000 km jeg ved det er meget men har fået afvide polo kan køre rigtig langt hvis man køre ordenligt :)
Bilen bliver nysynet inden den bliver leveret
kan der så være noget ivejen med den hvis de nysyner den og så sælger den til mig
jeg tænker rust og undervogn : )

håber der er en eller anden her inde der ved bare lidt : )

jeg skal give 25k : )


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Teresa d. 27-09-2009 11:01:16.
sirkob
 
Overclocker
Tilføjet:
27-09-2009 02:24:56
Svar/Indlæg:
481/1
hvad det er en 1,6 ikk?


Jens-And
 
Overclocker
Tilføjet:
27-09-2009 02:38:59
Svar/Indlæg:
293/69
nej 1,4 :)


(FIH)
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2009 02:41:47
Svar/Indlæg:
2687/71
syntes 250000 er for meget, godt nok kan tyske biler køre meget, meeen en lille polo med en 1.4liters motor?

hvad har du af ønsker til din nye bil?

skal der laves noget på den? gejles osv eller skal den bare transportere dig?


Jens-And
 
Overclocker
Tilføjet:
27-09-2009 02:43:30
Svar/Indlæg:
293/69
den skal gerne gejles osv :P


Miccim
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2009 04:56:11
Svar/Indlæg:
3232/127
Ang. pole:

De kører langt i motoren men du skal sikre dig den ikke er rusten i undervognen. Få en der kender til synskravene til at kigge på den. det bør være muligt at finde en der kan synes mindst en gang.

De poloer skal være med servo ellers bliver du træt afdet. find en 1.6 med servo som kører godt i motoren. dvs. du ser den hvor den er helt kold (motoren) lyt til fejl lyde.. er der ikke det så kan del let køre 100.000km mere... Jeg er stiv 🤡 Men det jeg siger er rigtigt. har haft den bil... en 8v er rigeligt fint... Du må give 30.000kr for en der går ok i motoren med 300,000 - km...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Miccim d. 27-09-2009 15:24:42.


Krik
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2009 08:12:57
Svar/Indlæg:
357/59
er det en 1.4 16v el 8v..
16v'erne kan have et stort olie forbrug. og der kan ikke gøres noget ved det
og forbruget har de fra helt nye.

8v'erne tror jeg gerne der kan holde rigtig mange km. hvis de er blevet kørt pænt

men lige meget hvilkn model så læg mærke til hvordan den går i gearkassen
og om hvordan den er at sætte i 2gear. da hvis de er blevet kørt lidt hårdt
kan syncromesse ringe ha taget skade.

tag endelig låget af til olie påfylning og lur om der er noget mayonaise lignede
stas. hvis der er kan det være en toppakning. og det er ikke unormalt på en bil
der har gået langt. og husk også finde ud af hvornår der er skiftet tandrem

disse ting gælder sådan se alle biler men husk at lure lidt
jeg har købt pæne biler der er gået i stykker to dage efter. men har også købt gammelt skrammel
der bare blev ved med at køre.

hvis det er en forhandler du skal købe den af så bed ham om at smide den på en lift så du kan se den
under bunden. kig om alle gummi bøsninger ser fine ud

men ellers fin vogn.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Krik d. 27-09-2009 08:19:10.


Riis
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2009 09:47:20
Svar/Indlæg:
4657/53
Det er mange km. kig evt efter en seat ibiza ,det er mere eller mindre samme bil .
jeg var med til og købe en seat ibiza 1.4 8v fra 99 som var pæn. med 150000km på klokken til 27K hos en forhandler.


Gravesauce
 
Overclocker
Tilføjet:
27-09-2009 11:51:45
Svar/Indlæg:
171/23
den store af vores piger købte for 1 år siden en Opel corsa 1.4 fra 1995 med 200.000 km på bagen.Bilen var synet 3 dage før køb. Pris hos privat:12.000kr.Den har til nu kørt upåklageligt.

Det kunne også være sådan noget du skal kigge efter.


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2009 13:57:05
Svar/Indlæg:
8947/160
At bilen er nysynet er INGEN garanti for at den er iorden.


Gravesauce
 
Overclocker
Tilføjet:
27-09-2009 14:13:54
Svar/Indlæg:
171/23
#9 nej men der er ingen grund til at nævne alle de andre ting der skal kigges efter.

det er der jo andre der har gjort


Jens-And
 
Overclocker
Tilføjet:
27-09-2009 16:41:50
Svar/Indlæg:
293/69
vi var på lang tur idag : )

og så på en polo 1,6 til 30.000 den har kørt 212.000

og er fra 11 måned 1996 :)

jeg skal have min far med ned vi kan få lov til at se den under bunden osv og den leveres nysynet

hvad siger man til sådan en sag :)


#12
Krik
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2009 20:29:13
Svar/Indlæg:
357/59
vil mene 1.6 er en noget bedre motor. 212000 er overhovdet ikke slemt med sådan en.
så tag du og lur på den. men hold stadig øje med gearkassen.

mvh
Krik

ps har selv slidt på sådan en motor i 3 år og havde ingen reperationer på den.
ud over tandrem og olie skift..


Retro
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2009 21:17:07
Svar/Indlæg:
1643/172
#4 når du siger at den skal gejles? Hvad snakker vi så om? Tunning af motor eller bare smide ekstra plastik rundt om den og få skiftede lygterne ud med nogle endnu grimer nogen 🤣

Hvis det er for tune motor og køre race. Så køb den udgaven af bilen der er lavet til det fra starten af. Det kan aldrig betale sig at tune en bil med mindre man allerede har den største motor udgave fra starten af.

Ved hurtigt kig på bilbasen er der mange polo'er fra 1996 og opefter der har kørt under 200.000 km og til en pris på under 30.000 via forhandler. Men gal hvor er en polo dog grim 😀 Det er jo kun sedan udgaven der ser fair nok ud.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Retro d. 27-09-2009 21:23:35.


#14
Krik
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2009 21:53:42
Svar/Indlæg:
357/59
der mener jeg jo sedan versoinen er grim


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2009 22:33:11
Svar/Indlæg:
5474/39
Tja min holdning er nok den, køb en lidt dyre bil end begynde style helt vild....

Dog er jeg ikke bil-Ekspert, så kan ikke helt vurdere om det jeg siger er rigtig... Men en Fransk bil køre godt... Koster nok lidt have kørende, men det er bare Bang for the buch... Franske bil kan nok ikke stejles helt vild, som mange tyske og japanske. 🙂 Tror selv kigge efter en bil fra den franske 7 serie.. eller noget tysk som startbil... Dog kunne en alfa også være en lækker sag... eller hvis man var en rig person en Fiat dino....

Offtorcip

Har dog også haft Volvo S40 1.8. I tankerne som start bil, den koster nok en del have kørende og bilen drikker nok lidt for meget benzin. :'-( Forsikringen kommer til koste en del... 😕

Angående Corsa er det i min opfattelse en bil, som ikke kan gøres nice... 🙂 Det kan være bliver klogere og har taget fejl... Tror bare det er et dyrt projekt.... 🙂
Corsa er en fin bil, hvis man ser det som et transport middel fra a til b.. 😀 Hvor Jeg syntes Ka har en meget dårlig støtte til lange tur... Mest af alt virker som pynt med nakke støtter....


Svaret blev redigeret 5 gange, sidst af Shadowhunter d. 27-09-2009 22:55:20.


Zorba
 
Superbruger
Tilføjet:
27-09-2009 23:12:54
Svar/Indlæg:
1142/59
Som allerede nævnt:

1. Undersøg om skærmkanter, undervogn eller lignende dumme steder er fyldt med rust.

2. Undersøg gearkassen for fejl. Det er kedeligt at slås med gearkassen og det tyder mange gange også på, at bilen har været kørt lidt hårdt (dyrt at få lavet).

3. Lyt til motoren under kold-start, da du typisk kan høre om de går jævnt og at tomgang m.m. stiller sig ordentligt. Hvis den står og hopper for meget i omdrejninger, er det tegn på fejl (evt. falsk luft dvs. utæt et sted).

4. Prøv at kør en tur i den med sælger og føl hvordan den er at køre. Hvis du ikke kan indstille sæde osv. så alting passer til din kropsbygning, så er det nok ikke bilen du er ude efter.

Som en sidste bemærkning, så er det sandt at en bil med fejl sagtens kan gå igennem syn. Angående forsikring, så tror jeg ikke du sparer det store fra 1,4 til 1,6. Jeg synes generelt biler fra 1,4-2,0 (dog ikke alle), koster nogenlunde det samme i forsikring når man er ny bilist (ved jeg ikke om du er).


#17
Krik
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2009 23:38:06
Svar/Indlæg:
357/59
#15 ikke for at sige noget skidt om det du skriver..
men med franske biler. mener jeg ikke man skal købe bil i den pris klasse han snakker om. der kan være mange og dyre rep. på dem. og bagbroen på sådan noget frask har det med at gå i stykker og toppakning med. + div mange andre ting

og hvis man snakker alfa el bare italienske biler i den pris klasse.
kan der være menge problemer med elektronik.

jeg vil personligt altid råde folk til at købe tysk el japansk
feks en corolla. køre godt er økonomisk. man kan få mange fede stumper og der skal ikke skrues i dem..

jeg har i de 8 år jeg har haft køre kort. haft 11 forskellige biler
og har arbejdet på autoophug. og må sige japansk og tysk er nok noget af det bedste du kan købe når du køber brugt

volvo uhh det er noget jeg gerne vil ha


Retro
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2009 23:39:31
Svar/Indlæg:
1643/172
#15 Alfa er ikke helt tosset vis man er en ung brian der gerne vil havde meget power for under de 30000 kr hehe. Men den rammer sikkeret også hård på ens penge pung, som ung. Kan forstille mig en dreng på 18 år ringe ind til sit forsikringsselskab for at forklare at han lige har købt en bil med 140 HK 😀 der nu skal forsikres.

Men de er skam flotte nok sådan nogen Alfa i prisklassen under 40.000 kr

Alfa 146 1,6 5d - Pris 14.900 kr
http://kortlink.dk/bilbasen/6z...

Alfa 155 1,8 TS L 16V 4d - Pris 29.800 kr (totalt old school bil med 140 HK)
http://kortlink.dk/bilbasen/6z...

Alfa 145 1,6 TS L 16V 3d - Pris 34.900 kr
http://kortlink.dk/bilbasen/6z...

Alfa 146 1,6 TS 16V L+ 5d - Pris 36.900
http://kortlink.dk/bilbasen/6z...

Edit:

Som #17 siger så er Alfa bare en fiat f.eks er Alfa 155 bare en Fiat tipo/Tempra i bedre design og støre motor osv. Men man kan vel sige at Alfa gør brug af de teknologier Fiat har gennemprøvet. Til forskel fra hvad de selv gør brug af i deres egne billiger biler hehe.


Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af Retro d. 27-09-2009 23:46:47.


Miccim
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2009 23:53:23
Svar/Indlæg:
3232/127
Slettet-

Svaret blev redigeret 5 gange, sidst af Miccim d. 28-09-2009 20:19:53.


#20
Riis
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2009 00:47:23
Svar/Indlæg:
4657/53
Til #18
#17 siger ikke at Alfa er det samme som Fiat , og det er det heller ikke.
Det eneste de deler er platform på nogen modeller .
Og det er 145/146/155 deler med Fiat brava /bravo.
MITO med Punto.

156/147/159/166/Brera/ny spider deler ikke med nogen Fiat.

Motorene på benzin siden i 145/146/147/156/166 er alle Alfa motor.
Alfa laver ikke diesel motor , så dem finder de hos Fiat.
De samme motor sidder også i saab og opel (1.9 diesel)

Gearkasserne er også Alfa samt alt el bliver købt hos Bosch,sjovt nok samme sted som de tyske bilmærker handler.

Og så køre jeg lige pt i en Alfa 146 1.6 16v TS fra 2000.

PS. den røde til 37k den er lavet før 7/98. da den har firkantet tågelygter.

#19 brug kortlink.


Jens-And
 
Overclocker
Tilføjet:
28-09-2009 08:44:43
Svar/Indlæg:
293/69
det lyder som om det ikke er et dårligt køb :)


Miccim
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2009 12:56:11
Svar/Indlæg:
3232/127
#21 hvis du skriver til mig så kan du da godt få lidt rabat. Vi skal jo være gode ved hinanden her på hvw.dk 😉


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
28-09-2009 13:23:42
Svar/Indlæg:
15847/629
Tag en kyndig person i biler med på kig inden der bliver skrevet under på noget - det er klar det bedste.

Jeg har selv en Polo 6N 1.6v. Jeg gav 25'000,- for den i 07 hvor den havde gået 115'000. Jeg fik lavet venstre bagskærm for en skade og så lidt rust i kanterne (desværre en svaghed ved disse modeller).
Lige nu har den rundet 152'000, og jeg skal have skiftet begge bagkanter engang næste år, så jeg kan få has på rusten. Men andet end det og en cylinderrensning (for motorens skyld), nyt koblingskabel, lavet rust i skærmkanter - så har den ikke kostet mig noget i reperation, og den kører fremragende og km/l er fornuftig nok og ligger omkring en 15.8-16.2km/l.

Hvis du skal gejle den, så gør det for guds skyld med nogle original dele mv. og ikke thansen bling, det ser så billigt ud.
Et par rimelige alufælger og dæk i den lovlige maksbredde og så en original 6N hækspoiler, så har bilen allerede ændret look.


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Gripen90 d. 28-09-2009 13:32:37.


Jens-And
 
Overclocker
Tilføjet:
28-09-2009 13:59:07
Svar/Indlæg:
293/69
#22 det er en meget stor bil har jeg sku ikk råd til i forsikring :D


Miccim
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2009 14:11:06
Svar/Indlæg:
3232/127
Er du nystartet? Jeg har solgt frorsikringer de sidste 5 år nemlig.... Der er flere muligheder...


Encrazed
 
Overclocker
Tilføjet:
28-09-2009 14:19:16
Svar/Indlæg:
809/50
#24
Respekt for fart eller den sorte boks, så sparer du allerede der en del penge - som førestegangskøber vel at mærke!


Jens-And
 
Overclocker
Tilføjet:
28-09-2009 14:26:56
Svar/Indlæg:
293/69
jeg er 18 og har haft kørekort i en mdr ;)


Encrazed
 
Overclocker
Tilføjet:
28-09-2009 14:30:07
Svar/Indlæg:
809/50
#27
Derfor tager du Respekt for Fart eller nupper en sort boks, så sparer du virkeligt kassen. Du kommer ned på omkring 12-18k om året for ansvars, uden Respekt for Fart ville du ligge på ihvertfald 30k med sådan en bil mener jeg - mener det var det beløb beregneren fortalte mig sidst jeg legede med forsikringer til bil :)


Encrazed
 
Overclocker
Tilføjet:
28-09-2009 14:31:22
Svar/Indlæg:
809/50
#27
Ellers tager du og køber en Swift og får en god billig forsikring med i købet - du kan få en swift til 129k med 92hk - og så igennem finansiering selvfølgelig


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2009 14:45:21
Svar/Indlæg:
5474/39
Jeg har ikke sat mig ind i hvad en alfa koster i forsikring. Dog tror jeg ikke der er mange køber bil når de er 18 år. Kasko vil overveje om nødvendigt på en bil. Da det ikke altid kan betale sig have... 😕

#17 og 18

Tja om det tager alle ens penge er nok mere et spørgsmål om ens løn. Hvis man lever på SU, så er selv en C1 meget dyr have kørende... Men hvis man tjener en 59 kroner er i timen... Så tror nu nok godt kan blive til en alfa efter lidt opsparing..... 🙂 Kan man også håbe på løn forhøjelse senere hen i livet....


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 28-09-2009 14:49:18.


Jens-And
 
Overclocker
Tilføjet:
28-09-2009 14:47:58
Svar/Indlæg:
293/69
haha tjener lige lidt mere end 59 kr i timen :D


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2009 14:51:02
Svar/Indlæg:
5474/39
#31

Igen, afhænger det af hvad det er man laver med mere... Hvad ens løn er og eller kan blive. 59 kroner for en elevløn, ganske udmærket når det er svært få arbejde indenfor det fag. De 59 kroner er for en værkstedsknægt, der ved blive uddannet... 🙂 Tror selv ville være udmærket tilfreds med en timesløn på 59 kroner så længe jeg ikke skal leve af det ellers kommer nok til leve på hver tjente krone.. :no:


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 28-09-2009 15:01:30.


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2009 15:02:35
Svar/Indlæg:
20170/383
#31

Har du overvejet en nyere skoda ?
De er noget nær det billigste at forsikre for en ung knægt 🙂

Hvad angår VWs biler så får du generelt ikke nok for pengene når du køber brugt.


Encrazed
 
Overclocker
Tilføjet:
28-09-2009 15:03:26
Svar/Indlæg:
809/50


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Encrazed d. 28-09-2009 15:05:16.


(FIH)
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2009 15:24:01
Svar/Indlæg:
2687/71


#36
Riis
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2009 16:02:45
Svar/Indlæg:
4657/53
Jeg kender en del unge 18-20 år der køre Alfa og de køre i 33/145/146 og enkle i 156 1.6/1.8.
De er billigere i forsikring når man bare ikke tager TI modellen ( 2.0 ) med 150-155hk.
Selv gir jeg 2500kr om året for en 146 1.6 120hk med trækkrog. men jeg er så heller ikke ung mere.


#37
Krik
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2009 16:53:08
Svar/Indlæg:
357/59
#33 nemli. skoda har en god forsikring til unge. jeg startede med en skoda felicia 1.6 (samme motor som poloen) gav 5500 med kasko glas og tyveri.
så fåes det ikke billigere som nybegynder.

men ja tag respekt for fart hvis det er muligt for dig.
kan personligt ikke lide den idé med den sorte boks



Zorba
 
Superbruger
Tilføjet:
28-09-2009 18:45:38
Svar/Indlæg:
1142/59
#28 Alka forlangte ca. 37.000 af mig i ansvarsforsikring alene, men jeg ville ryge ned på 10-12.000 hvis jeg tog deres "respekt for fart" kursus. Det sjove er bare, at GF og mange andre ville give mig forsikring til ca. 10.500 (GF lidt under) uden alle de latterlige kurser. Jeg kan derfor ikke se fordelen i at betale for et kursus, som ikke gør forsikringen billigere end hos de andre selskaber.


Retro
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2009 19:39:47
Svar/Indlæg:
1643/172
#20 Ved godt at der er nogle dele de ikke har til fælles. For det meste er det bare platform de deller og det er i sig selv en stor besparelse for både fiat og Alfa at hver virksomhed ikke skal udvikle deres egen platform, men har lige et hurtigt spørgsmål angående Alfa og deres 2 motor typer Twin Spark vs boxers. Hvad er at fortrække hvad angår driftsikkerhed?
For en 145/146 findes med begge disse to motor typer. Det er vist i 1996 af Twin spark motoren bliver smit ind i alle 145/146 og i 1998 blev Twin spark motoren fra 156 smit over i 145/146 udgaverne for at leve til nye Euro norm hvad angår CO2 og støj fra motoren af ifølge wikipedia.