Overfræsning af lamineret træ?

Case-modding d.  28. september. 2009, skrevet af rune77
Vist: 2093 gange.

rune77
 
Overclocker
Tilføjet:
28-09-2009 15:46:39
Svar/Indlæg:
163/40
I forbindelse med et modding projekt har jeg fundet mig noget træ der skal bruges til et mod. Problemet er dog at træet jeg har i tankerne er lamineret - spørgsmålet er, hvordan jeg nemmest får fræset en fordybning (til montering af blæser) i det.

Jeg ved ikke om jeg bare kan finde overfræseren frem og sætte i værk, eller om jeg på en eller anden måde skal have skåret lamineringen af, før jeg går i gang med at fræse i fineren?

Input værdsættes :)
micbanand
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2009 16:30:10
Svar/Indlæg:
704/74

klem et lille stykke træ over stedet og fræs igennem det. så har du da minimeret, at kanten flosser.
hvis du samtidig har skåret stedet til med en hobbykniv så skulle du være helt sikker



rune77
 
Overclocker
Tilføjet:
28-09-2009 16:32:40
Svar/Indlæg:
163/40
Ok, super. Takker for tippet! 🙂


Brovang
 
Superbruger
Tilføjet:
28-09-2009 16:39:58
Svar/Indlæg:
197/19
Tja både og, du kan godt fræse i plastic(laminering), men du ødelægger fræsejernet..


Noltus
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2009 17:28:17
Svar/Indlæg:
2202/327
#3
Det er lamineret træ,ikke plastik


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2009 17:35:44
Svar/Indlæg:
20170/383
#4

Men lamineringen er plastik, som #3 også skriver.


rune77
 
Overclocker
Tilføjet:
28-09-2009 17:38:23
Svar/Indlæg:
163/40
Sagen er den at jeg har en 50mm tyk træplade med lamineret overflade og hvad jeg antager er finér indeni. Jeg skal have indbygget både en 200mm antec big boy og et par alm. 120mm blæsere.

Planen var, for 120mm blæserne, at fræse en firkantet fordybning (til blæserrammen) og derefter lave et 110mm hul med en hulsav (hvis jeg kan få fat i en) således at luften kan komme igennem.

200mm blæseren er lidt anderledes fordi blæserrammen ikke er firkanten, men nærmest rund (http://bit.ly/NQDoO ). Planen her var at tegne omridset af rammen på træet og fræse en fordybning og derefter save et 200mm hul i fordybningen.

Jeg er dog lidt nervøs for at stiksaven er for upræcis og at den ikke bliver helt rund - er det mere præcist hvis man "fræser" hullet?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af rune77 d. 28-09-2009 17:39:09.


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2009 17:43:26
Svar/Indlæg:
20170/383
#6

Hvad angår hullet på 110 mm i diameter, så burde du kunne låne dig frem til et kopbor et sted. Jeg tror det er halvdyrt at købe 🙂


rosty
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2009 18:16:40
Svar/Indlæg:
910/91
vil også soge et kop bor, men eller kan du tape laminaten ind med malertape, også fræse på det, det forhendre ihvertfal at slå revner, når du bore o plexiglas, så mon ikke du skulle holde lidt på laminaten så den ikke flåser


rune77
 
Overclocker
Tilføjet:
28-09-2009 18:36:48
Svar/Indlæg:
163/40
#7 og 8: Jeg ser om jeg kan låne et, men det løser stadig ikke problemet med 200mm blæseren - kan det gøres nogenlunde præcist med en stiksav eller er det mere præcist at fræse det meste?


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2009 18:47:17
Svar/Indlæg:
20170/383
Det er langt mere præcist at fræse, men du skal først lave en skabelon du kan fræse efter.


rune77
 
Overclocker
Tilføjet:
28-09-2009 21:03:56
Svar/Indlæg:
163/40
#10 Well, så er problemet vel at fremstille skabelonen så den bliver nogenlunde præcis? Jeg har forsøgt at finde noget info om, hvordan man laver skabeloner men har ikke kunnet finde nogle. Har du nogle links liggende?

Anyway, jeg researchede lidt mere på Google og fandt følgende:

http://bit.ly/4gLr6L - Dremel tilbehør (pokkers at jeg endte med at købe en Proxxon - den passer næppe på 😕 ) - 2 cm til 30 cm

http://bit.ly/1OTy2o - Fræsecirkel med trinløs indstilling - 2.5 cm til 30 cm, koster dog en pæn sjat i fragt





Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af rune77 d. 28-09-2009 21:04:11.


nutman
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2009 09:01:56
Svar/Indlæg:
397/35
Prøv at checke mine tests af den Dremel slæde, du linker til først:

http://www.youtube.com/view_pl...



rune77
 
Overclocker
Tilføjet:
29-09-2009 09:23:59
Svar/Indlæg:
163/40
#12 Så vidt jeg kan se laver du ikke cirkler med den? Hvad er dine erfaringer med at skære cirkler? Og hvor kan man købe den i Danmark? :)


nutman
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2009 09:53:36
Svar/Indlæg:
397/35
Den kan sagtens skære cirkler - se her i min worklog: http://www.octeamdenmark.com/f...

Du skal dog bore styrehullet så det passer temmeligt nøjagtigt til den tap, der sidder på slæden. Ellers får du for meget slør.

Jeg vil tro, at Bauhaus kan skaffe den hjem, om ikke andet. De har en masse tilbehør til Dremel. Pt. er der faktisk udsalg på en masse Dremel-tilbehør hos Bauhaus i City2 ved Høje Taastrup, fordi de er ved at lukke den butik - så hvis du bor i nærheden, kan du jo smutte forbi, hehe...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af nutman d. 29-09-2009 09:55:00.


rune77
 
Overclocker
Tilføjet:
29-09-2009 11:40:03
Svar/Indlæg:
163/40
#14 Det er faktisk ikke ret langt fra jeg bor - eneste problem er at jeg har en Proxxon og ikke en Dremel, men det er vist under alle omstændigheder ikke en dårlig idé med et besøg i Bauhaus - umiddelbart tænker jeg dog at en overfræser er mere hensigtsmæssig (og billigere).