RAW v2.0

Case-modding d.  24. februar. 2016, skrevet af Fruergaard
Vist: 3875 gange.

Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
24-02-2016 18:07:07
Svar/Indlæg:
202/5
Velkommen til 🙂

Jeg har i det seneste år givet mig i kast med at designe og lave forskellige kabinetter både i træ, akryl og aluminium.

Nogle fejlede mens andre fungere fint, men var alligevel ikke helt mig og blev derfor solgt videre.
For at nævne et af træ kabinetterne:
https://hwt.dk/Forum/336075/-S...

Fælles for de fleste af mine designs er at de bliver laser skåret og så samlet bagefter. Det samme gør sig gældende for kabinettet i denne build log.
Den bygger videre på RAW v1.0 som ikke blev omtalt herinde men kan ses her:
https://www.overclock.net/t/15...

Jeg gik væk fra dette system da jeg ikke behøvede ATX og specielt ikke sådan et dyrt bundkort.
Ej heller ville jeg få brug for SLI/CF til mit nuværende forbrug.

Jeg valgte derfor at designet et nyt der kun har plads til ét GFX (med lidt god vilje er to stk. dog muligt) og var mere fokuseret på at fremvise hardwaren samt være en tand mindre.

Materialet endte igen på aluminium (mere specifikt på 3.0mm aluminium) samt plexiglas til fronten.




Her ses de dele som er blevet skåret ud (toppen mangler). Så var det bare at komme i gang med at klippe alle stykkerne fri og file dem pæne samt undersænke nogle af boltene 🙂

Siderne bliver sat sammen ved brug af "T" stykker som så holdes sammen af bolte og møtrikker (fra RAW v1.0 men viser princippet godt):




Og samlet blev det 😀




Kabinettet er på billedet sat op til ITX, men der kan godt installeres mATX. Min første tanke bag systemet var at der skulle være plads til en 240mm radiator og at en DDC pumpe + reservoir top bag bundkort. Der er integreret DDC holder som også holder bundkort pladen og bagsiden sammen. Man vil også kunne flippe kabinettet (og pumpe/reservoir) rundt og stå "på hovedet" alt efter hvor man har kabinettet stående:




Det er også meningen at en SFX-L PSU skal sidde bag bundkortet.
Der er lavet huller til USB og start knap i begge "toppe", her er hvad er bund i min situation:




Fan grill design er inspireret af HEXGEAR 🙂

Plexiglas fronterne installeres via Parvum modding cubes og ses her (med blåt folie):







Dertil er der lavet et aftageligt håndtag bag til af 5 stk. aluminium elementer. De skrues sammen og derefter holdes de ind til kabinettet via bundkort pladen:




Kabinettet har dimensionerne (HxBxD) 31.6 x 28.7 x 14.8 cm hvilket er incl. tykkelsen af aluminium pladerne og de 4.0mm tykke plexiglas sider. Det løber op i 13.4 Liter hvilket kun er 0.8 liter fra et Ncase M1 😀

Jeg selv kommer til at køre med et:
Asus P8Z77-I deluxe (ITX)
I7 2600k
8gb Vengeance hvid
MSI GTX 970 (980 reference PCB)
Silverstones nye SFX-L (deres platinum version)
2x Intel 520 SSD + 1x 2.5" HDD

Swiftech MCP35X
EKWB X-res DDC 100ml
HW labs GT 120mm og 240mm
Gentle Typhoon 1850 rpm
EKWB Plexi blokke til CPU og GFX

Farvetema bliver hvid, grøn, sort og sølv/nikkel. Jeg er ikke helt sikker på om der er plads til et sleeve kabler, men det bliver forsøgt 🙂

Nedenstående er nogle billeder fra jeg testede det med et mATX bundkort, GTX 970 kortet, samt radiator:










Systemet kan godt køre med mATX og så en 120mm og 240mm radiator, men så skal der nok bruges en CPU+pumpe combo eller noget kreativt opsætning af pumpen 🙂

Der er ikke meget plads bag bundkortet (~65mm) så jeg mener det optimale radiator tykkelse er ~30mm sammen med en 25mm blæser.

Jeg vil forsøge at sætte mit ITX setup ind i kabinettet her i weekenden 🙂


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Fruergaard d. 24-02-2016 18:16:21.
cmnielsen
 
Redaktør
Tilføjet:
24-02-2016 20:17:47
Svar/Indlæg:
626/396
Ser spændende ud, glæder mig til at se flere billeder :yes:


p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2016 21:42:47
Svar/Indlæg:
3039/51
Det ser sku godt ud!

Med sådan et build her bør du fokusere på samlingerne, og kanterne af aluminiummet. Jeg syntes du skal file det, så du slippe for de laserskærings mærker, og så få det slebet og anodiseret. Det kunne se for vildt ud, og så med nogle bolte fra pro-bolt.


Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
25-02-2016 10:25:57
Svar/Indlæg:
202/5
#2, mange tak.

Jeg er lidt usikker hvad du mener med mærkerne fra laserskæringen? Alle grater fra processen bliver fjernet af stedet som har skåret det. Så kanterne er glatte (dog nogen steder er der taget lidt for meget af 😕 )

Har overvejet af få det malet, men ser lige hvordan det står når alle de andre dele er blevet malet. For alu ligner en smule nikkel så farve tema set kan den rå alu godt gå an.
Ellers overvejer jeg hvid 🙂

Angående bolte har jeg kigget lidt på pro-bolt (og andre hjemmesider), men de har ikke farvet M3 bolte (hvilket er hvad holder kabinettet sammen) 😕
Du må gerne sige til hvis du finder noget i M3 størrelse og som er grønne.
Have kigge på noget ala disse:
https://www.aliexpress.com/sto...
Og så med en normal "sølv" undersænket bolt.

Og skal bruge omkring 55 stk. 🤣


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Fruergaard d. 25-02-2016 10:27:11.


Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
13-03-2016 09:24:16
Svar/Indlæg:
202/5
Jeg har lidt travlt med eksamenslæsning, så teksten bliver en kopi fra en engelsk side. Hvis nogen er i tvivl så spørg 😀

Ellers så bare nyd billederne 😛

Update!
So, the assembly took a little longer than expected. The CPU power position on this P8Z77-I made it a little complicated (close to the pump) and the sleeving on the 24 pin from corsair had to be removed in order to spread the cables out so they could fit in the 5mm clearance between the motherboard and the fan on the radiator.

I haven't got that many pictures from the different installation steps. This assembly is to see if everything fits and works (installations pictures will be shown when radiators etc. have been painted):



I my situation there is room for 3 2.5" drives; one behind the GFX and two in front of the motherboard at the back (you can see the four holes for them).

Like I said, not many in between pictures so here she is with all the hardware (not correct PSU yet) and loop is assembled:



The GTX 970 and the EKWB plexi block which has been polished from previous build. The CPU block will be polished as well in the future:






The card is connected using one of these and a low end china 16cm long PCI-e riser:


The riser could have been a few cm shorter so it isn't 3mm from the fan at the back. But it works (somewhat).

Two front shots:






The small tube length between the two radiators and the one between GFX and CPU was a hard fit, but the end result looks nice :D
You can also just see the SSD installed, and the holder for the GFX which I am really satisfied with.

The pump is installed on a piece of 3mm acylic and have been raised by some 4mm acylic disc (and vibration damper) so that an Aquaero 5 LT with heat sink could be installed below 😀






Then we have a back shot:


When a SFX-L PSU is installed the aluminium plate is replaced with a fan filter like the Silverstone on the right (intake radiator).

The other back:



Here the SSD holes are clear. Also one can see the feet which is made of two 4mm acylic discs glued together with a cloth filter thing to avoid scratches on the wooden floor 😉

With the plexi installed:



In a different light:



And a shot of one of the Monsoon fittings :D



Some thoughts
The case is really nice, and so far with no flaws (y)
I am really looking forward to painting the rest and getting Aurora in the loop (if it will work). The case really highlights the hardware and the water cooling parts.

The pump is set at ~1900 rpm were it is silent. The HW labs GS radiators is really dense but the GT AP-15 is doing some fine work with cooling the loop at only 8-900 RPM.
In a heaven bench and Intel Burn in test at the 900 RPM the water temp became stable around 42 degrees. In gaming sessions the temperature is a bit lower around 37 degrees 😀

If I had more power in the system, I believe the radiators would handle that just fine with higher RPM where these HWlabs GS really shine.

The motherboards VRM daughter board is a little in the way for the flow of the bottom intake fan. However, it is cooled just fine at around 45-50 degrees during bench with intake fan at 1000 RPM.

But there is also the small hiccups. One of the GT AP-15 fans have a slight high pitched noise when running. They are some older fans bought used, so the motor is properly failing.
It's not so bad, but some used GT AP-15 fans has been bought which runs better.

The larger hiccup is properly the riser. A few times (at random) in windows when shifting between programs the Nvidia driver will fail and then restart (few seconds black screen).
It only happens when shifting programs, so there is no problem when gaming. It may be solve with a fresh windows install as this have been used in many different setups by now 😕
And if the riser is at fault, one could buy an expensive riser 😀

Cable management is not as difficult as thought. However sleeving could be out of the picture ☹
I am thinking that I may be able to move the pump further towards the front which would increase the cable space a little.

So far the case is living up to my hopes 😀


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Fruergaard d. 13-03-2016 09:25:23.


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2016 16:08:04
Svar/Indlæg:
3590/36
Det ser spændende ud, det er da en god viderudvikling af det du lavede i træ.

Designet er smart og stilrent, prøv dog at finde nogle pænere bolte og møtrikker, gerne undersænket som pOPe nævner.

Hvor skal knapperne og lyset sætte?
Har du overvejet at vende din 120mm radiator 90 grader for at give et bedre helheds indtryk? Imo så syntes jeg at det ville se pænere ud, hvis at du vendte den sådan at man kan se de 4 fittings i fronten.


Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
14-03-2016 16:45:19
Svar/Indlæg:
202/5
#5, takker.

Jeg har overvejet og søgt på farvet bolte og skruer.
Problemet er at de fleste starter fra M4 og mine er M3.
Dertil, så koster de mellem 5-10 kr. stk., hvilket jeg synes er lidt for meget, da der er tale om minimum 50 stk. 😲

Jeg har også kigget på undersænket i stedet for, men jeg er ikke sikker på der er nok afstand mellem hullerne og siderne til det kommer til at se pænt ud 😕

"Hvor skal knapperne og lyset sætte?"
Hvad mener du med knapper?

At dreje 120mm radiatoren kunne lade sig gøre (hvis et ny bagside blev skåret). Dog har jeg valgt ikke at gøre det, da der så ikke er plads til en SFX-L PSU, men kun en SFX.
Generelt vil det være dårligere udnyttelse af pladsen 🙂


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-03-2016 17:07:45
Svar/Indlæg:
3590/36
Jeg mener tænd og sluk knappen og reset. Samt hdd / power led.

Ah ja. Det kan jeg godt se, så bliver det lidt svært. Det kunne ellers havde set fedt ud.

Kan godt forstå at du har valgt en større psu, Silverstone sfx, yder ikke lige så godt som Silverstone sfx-l serien.

Hvor høje er dine kabinet fødder?



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af ICE-Cool d. 14-03-2016 17:08:50.


Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
14-03-2016 17:24:54
Svar/Indlæg:
202/5
#7, Kan da godt se der ikke kom noget billede af det med.
(Telefon kamera)




Jeg har for det meste kunne nøjes med bare Start knappen.
Og LED for HDD og power finder jeg ligegyldige, da enten er min PC tændt eller slukket.

Jeg venter spændt på deres nye platin SFX-L PSU som forhåbentlig er stille ved lav load også 🙂

Fødderne er ~10mm høje for at give luft til intake blæseren. Kunne godt gå ned til ~7mm.


Kramler
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2016 02:52:25
Svar/Indlæg:
3911/202
what the?

Hvorfor har jeg ikke set denne tråd noget før?!
Medmindre du allerede er medlem, så burde du vise dit build her https://www.overclock.net/t/13...
Så længe ens kabinet er under 20 liter, så kan man være med i klubben


Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
16-03-2016 09:13:46
Svar/Indlæg:
202/5
#9; Den engelske opdatering i #4 er fra OC.net buildloggen (samme billeder som her).

--------------------------
Jeg har lige kigget filerne igennem, og der er 3.5mm fra hul center til kanterne (i "T" samlingerne) så kan være det kan lykkes med undersænket M3 skruer da disse kun er 6mm i top hoved diameter 🙂


Viking
 
Overclocker
Tilføjet:
07-04-2016 22:42:47
Svar/Indlæg:
220/11
kan desvære kun finde dem i 4mm


Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
08-04-2016 09:13:26
Svar/Indlæg:
202/5
#11, ja desværre.
De M3 jeg finder er typisk kun sorte, røde eller nikkel.

Men nu da eksamen er overstået, er der atter tid til at færdiggøre dette build (hvis vejret ellers gider blive lidt varmere så man kan få spraymalet) 🙂

Og vil forsøge mig med at undersænke boltene 🙂


Viking
 
Overclocker
Tilføjet:
08-04-2016 13:43:11
Svar/Indlæg:
220/11
forstår godt at du vil have undersænket skruer, mit XSPC cube kabinet var lavet med thubs skruer! så jeg undersænked dem og fandt nogle undeersænket skruer fran UK.
2 månder efter lavede XSPC en ny version med undersænket skruer 😳



www.bildelestore.dk