FPS i gaming?

Gaming d.  08. juli. 2018, skrevet af superman
Vist: 1521 gange.

superman
 
Superbruger
Tilføjet:
08-07-2018 14:48:13
Svar/Indlæg:
869/85
Hej.

Har købt en lækker 4K skærm. 🙂 43 tommer 4K med (3840x2160) 60 hz.
Men når jeg spiller div games og overvåger fps i MSIafterburner, så viser den op over 100 fps. Er det ikke meningen at den skal vise under 60 fps med en 60 hz skærm?

https://www.philips.dk/c-p/BDM...
ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-07-2018 14:58:26
Svar/Indlæg:
3543/36
Jeg tror at du har misforstået konceptet.

Dit grafikkort kan sagtens køre 400fps, selvom at din skærm kun opdatere med 60Hz.

Det er kun hvis at du benytter en skærm med fx. G-Sync og har opsat et Nvidia grafikkort til at synkronisere FPS med Hz.

Normalt så udsender grafikkortet lige så mange Fps, som det nu kan klare, om skærmen så kan følge med det er en anden sag.


Burgurne
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
08-07-2018 15:00:46
Svar/Indlæg:
4224/828
Du kan evt også slå v-sync til i spil (eller i driverne), så låses fps til skærmens hastighed, og dine grafikkort laver ikke mere end nødvendigt, og bliver dermed ikke varmere end nødvendigt 🙂


skylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-07-2018 15:12:03
Svar/Indlæg:
1805/181
Ja som de andre siger så er FPS uden v-sync eller en skærm G-sync eller freesync 100 % afhængi af hvor mange FPS CPU/GPU kan klare at smide ud.

Sådan er også hos mig. Min skærm er 85 Hz men derfor kan jeg stadig få over 100 PFS.


superman
 
Superbruger
Tilføjet:
08-07-2018 15:15:28
Svar/Indlæg:
869/85
Ok. Tak for info. 😳


cmk87
 
Newbie
Tilføjet:
09-07-2018 11:12:00
Svar/Indlæg:
30/2
superman, det er fandme nice at du spørger ind til FPS spg med det setup du har!
OC'd til 4,2 og SLI til 980!
hahahah - fedt setup!

Forstå mig ret, det er ikke negativt - men de fleste ville nok bare maxe den ud pga det hardware :P
😀 😀 😀 😀


superman
 
Superbruger
Tilføjet:
09-07-2018 20:57:58
Svar/Indlæg:
869/85
#5 tak tak. 😀 Men har aldrig haft en 4K skærm før, og slet ikke i 43 tommer og 3840x2160 opløsning. Så var sku bange for at jeg ikke kunne lave op til de 60 fps i batllefield 4. Men med alt på ultra så sparkede mine 2 gtx 980 kort røv og leverede flot med 59-60 fps. Selv der hvor jeg købte skærmen var de sikker på at der minimum skulle et 1070ti til, og de så helst at jeg også købte et 1080ti. 🤣

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af superman d. 09-07-2018 21:03:11.


skylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-07-2018 21:07:47
Svar/Indlæg:
1805/181
Ha typisk uvidende sælgere. De vil ikke andet en prøve at nare penge fra folk.

Der hvor dine gtx 980 vil gi op i 4k er vram. Der er 4 gb vram ikke for meget. Men det kommer også and på spil og de krav til øje guf man har.

Dog vil du med nogle spil komme til kort. Selv med et gtx 1080 ti kan nogle spil når maxet ud tvinge den gpu i knæ også. Far cry 5, crysis 3 kan slagte min gpu i 4k. Men gennerelt klare x58 sig sku godt i nu i moderne titler.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af skylineGTR d. 09-07-2018 21:10:49.


superman
 
Superbruger
Tilføjet:
09-07-2018 22:16:04
Svar/Indlæg:
869/85
#7 Ja bliver også på x58 indtil jeg ikke kan få nogle 6 kernet cpu, eller man bliver begrænset af noget nyt teglonogi med cpu`er. Og de 60 fps blev selfølig lavet med vsync slået til. Gu ved hvordan 2 stk 1080ti spiller på x58. Må prøve det snart. :yes:


skylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-07-2018 22:36:58
Svar/Indlæg:
1805/181

#7 Ja bliver også på x58 indtil jeg ikke kan få nogle 6 kernet cpu, eller man bliver begrænset af noget nyt teglonogi med cpu`er. Og de 60 fps blev selfølig lavet med vsync slået til. Gu ved hvordan 2 stk 1080ti spiller på x58. Må prøve det snart. :yes:

superman skrev d. 09-07-2018 22:16:04


Det kan jeg hurtigt sige dig. 4k ville 1080 ti sli være fint på x58, men til 1080
P og 1440P vil det rent ud sagt være spildt af penge. Både fordi du vil have en cpu bottleneck men også et 1080 ti til de opløsninger er rigeligt.

Far cry 5 i 1600P har et 1080 ti rigelig kræfter til. Jeg ville kun tænke 1080 ti
Sli for at kunne køre alt på max i 4k. Til alt andet er det spild af penge.

For ikke at glemme strømforbrug og varme udvikling. 1080 ti pr. Kort er tdp 250 watt og med max power target kan bæstet sluge 300 watt tdp. Nogle kort kan gå så højt som 350 watt+ og jeg kan sige dig 1080 ti kan smide noget varme fra sig også med to i. Det er stock 500 watt med oc 600 watt og de dyre kort med bedre vrm/køler kan 700 watt blive opnået også er det altså ikke sjov længere når man selv skal betale for strøm. Jeg husker stadig tiden med gtx 285 i triple sli det var stock 205 watt pr. Kort + oc. Fy for en varme udvikling og elregningen var heller ikke sjov

Til sammen ligning er tdp på 980 stock 165 watt. Så har du lidt og sammen ligne med.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af skylineGTR d. 09-07-2018 22:46:03.


superman
 
Superbruger
Tilføjet:
09-07-2018 22:45:59
Svar/Indlæg:
869/85

#7 Ja bliver også på x58 indtil jeg ikke kan få nogle 6 kernet cpu, eller man bliver begrænset af noget nyt teglonogi med cpu`er. Og de 60 fps blev selfølig lavet med vsync slået til. Gu ved hvordan 2 stk 1080ti spiller på x58. Må prøve det snart. :yes:

superman skrev d. 09-07-2018 22:16:04


Det kan jeg hurtigt sige dig. 4k ville 1080 ti sli være fint på x58, men til 1080
P og 1440P vil det rent ud sagt være spildt af penge. Både fordi du vil have en cpu bottleneck men også et 1080 ti til de opløsninger er rigeligt.

Far cry 5 i 1600P har et 1080 ti rigelig kræfter til. Jeg ville kun tænke 1080 ti
Sli for at kunne køre alt på max i 4k. Til alt andet er det spild af penge.

For ikke at glemme strømforbrug og varme udvikling. 1080 ti pr. Kort er tdp 250 watt og med max power target kan bæstet sluge 300 watt tdp. Nogle kort kan gå så højt som 350 watt+ og jeg kan sige dig 1080 ti kan smide noget varme fra sig også med to i. Det er stock 500 watt med oc 600 watt og de dyre kort med bedre vrm/køler kan 700 watt blive opnået også er det altså ikke sjov længere når man selv skal betale for strøm. Jeg husker stadig tiden med gtx 285 i triple sli det var stock 205 watt pr. Kort + oc. Fy for en varme udvikling og elregningen var heller ikke sjov

Til sammen ligning er tdp på 980 stock 165 watt. Så har du lidt og sammen ligne med.

skylineGTR skrev d. 09-07-2018 22:36:58


Men vil også køre alt i MAX. 🤣 Men bare det at man kan køre alt i max i Battlefield med 2 980 er sku lækkert. Vil lige prøve at overvåge vram næste gang jeg spiller Battlefield. 🙂


skylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-07-2018 22:48:54
Svar/Indlæg:
1805/181

#7 Ja bliver også på x58 indtil jeg ikke kan få nogle 6 kernet cpu, eller man bliver begrænset af noget nyt teglonogi med cpu`er. Og de 60 fps blev selfølig lavet med vsync slået til. Gu ved hvordan 2 stk 1080ti spiller på x58. Må prøve det snart. :yes:

superman skrev d. 09-07-2018 22:16:04


Det kan jeg hurtigt sige dig. 4k ville 1080 ti sli være fint på x58, men til 1080
P og 1440P vil det rent ud sagt være spildt af penge. Både fordi du vil have en cpu bottleneck men også et 1080 ti til de opløsninger er rigeligt.

Far cry 5 i 1600P har et 1080 ti rigelig kræfter til. Jeg ville kun tænke 1080 ti
Sli for at kunne køre alt på max i 4k. Til alt andet er det spild af penge.

For ikke at glemme strømforbrug og varme udvikling. 1080 ti pr. Kort er tdp 250 watt og med max power target kan bæstet sluge 300 watt tdp. Nogle kort kan gå så højt som 350 watt+ og jeg kan sige dig 1080 ti kan smide noget varme fra sig også med to i. Det er stock 500 watt med oc 600 watt og de dyre kort med bedre vrm/køler kan 700 watt blive opnået også er det altså ikke sjov længere når man selv skal betale for strøm. Jeg husker stadig tiden med gtx 285 i triple sli det var stock 205 watt pr. Kort + oc. Fy for en varme udvikling og elregningen var heller ikke sjov

Til sammen ligning er tdp på 980 stock 165 watt. Så har du lidt og sammen ligne med.

skylineGTR skrev d. 09-07-2018 22:36:58


Men vil også køre alt i MAX. 🤣 Men bare det at man kan køre alt i max i Battlefield med 2 980 er sku lækkert. Vil lige prøve at overvåge vram næste gang jeg spiller Battlefield. 🙂

superman skrev d. 09-07-2018 22:45:59


Hvis vi snakker bf1 så ja det køre smukt i 4k. Med et 1080 ti på max settings dog dx11 og 4k har jeg ganske fornuftige 70 til 100 fps.


superman
 
Superbruger
Tilføjet:
11-07-2018 21:49:03
Svar/Indlæg:
869/85
#11 Bruger så 3.7`ish i vram i BF4, så tæt på de 4 GB 980 leverer. 😉


skylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2018 21:55:49
Svar/Indlæg:
1805/181

#11 Bruger så 3.7`ish i vram i BF4, så tæt på de 4 GB 980 leverer. 😉

superman skrev d. 11-07-2018 21:49:03


Ja lige som jeg sage så vil du i nogle spil komme til kort med 4 gb vram i 4k.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
12-07-2018 16:05:56
Svar/Indlæg:
3303/70
#3
gsync og freesync er irrelevanet for max graensen paa FPS
Kun vsync har en betydning.

Derudover er det ogsaa kun vsync med double buffering der giver en teoretisk max graense da begraensing kommer fra de 2 buffers.
tripelbuffing med vsync har teoretisk ingen issues med at gaa over max grasne med vssync enable da problemmet med ikke at have en renderings buffer er loest

Den funtion er dog ikke slaaet til med traditionel tripplebuffing. men vi ser det med fast sync som blot er en glorified tripplebuffing uden denne begraesning.


#0
Goer mig en stor tjenest. naar folk taler om vsync og gsync uden at navne framebuffer saa vaerd skeptisk overfor hvad folk siger.




Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
12-07-2018 16:10:26
Svar/Indlæg:
3303/70
Lidt hurtigt forklaring

Hvad din FPS maaler i virkelighende viser er blot hvor tit din framebuffer bliver skiftet.
Som typsik har du 2-3 buffer (per display enhed)
- en der har det billede som skaermen laeser og viser lige nu
- en som der bliver brugt til at render det naeste billede
- triplebuffing har en extra som kan indeholder et billeded der venter i koe


Din skaerms Hz er blot hvor hurtigt din skaerm laeser fra dit graffikort buffer og viser billedet paa skaermen.




Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
12-07-2018 16:30:48
Svar/Indlæg:
3303/70
Naar du koeree uden sync saa kan dit graffikort skifte din buffer rundt som den har lyst til.
dvs selvo m din skarm er halveje igenne mat lasse bufferend meddet fardig billed. saa skfiter graffikorter gerne hvis den har et nyt billede faerdig i en anden buffer.

det betyder natruglvis at nu blive reste af billeder paa skaemrne opdater medet nyt billed som ikek er det samm som det starte med og billed der vises er y sammestrikket af to forskellige billeder

dette er hvad der kaldes tearing. du ser en strege paa skaermen hvis tingen ikke hange helt sammen fordi den neste halvel har flyttet sig i forhold til den oeveste (skaerm opdater fra top til bund)



For at loese det kan vi slaa vsync til.
med vsync slaet til fortaelel vi graffikort et det KUN ma skifte buffer nar skaermen er fardig med at vise et billed og Er klar til et at vise et nyt billede.
det betyder natruglvis at nu hvor buffer skiftet kun kan ske imellem skaemrne odpater billeder sa blveir det aldrig udskiftet undervejs og derved kommer der aldrig tearing. det er altid hele billeder der bliver vist.

men hvad sker der lige nede i buffersene
lad as natage du som foer kore med 100fps og skaerm 60hz
saa tager det altsaa dit graffikrot 10ms at lave et billed din skamer er 16.6ms om at vise et billed

Billed 1 ligger i buffer1 der bliver vist lige nu pa skaermen og dit graffikort udaerbejdet naeste billed paa buffer2
eftter 10 ms er buffer2 nu klar med et det naeste billed men kan ikke skift.
Buffer1 indeholder altsaa billedet der blive vist lige nu
buffer2 har det naeset billed klart.
Vores grafikort er loebe toer for buffers da begge buffer har et formaal som vi ikke kan aendre ved

Vi bliver altsaa noed venter de restende 6.6ms for at der sker an udskiftining

efter 6.6 ms er skamern nu firdog med at vise billede i buffer 1.
grafikkort fortealler at nu er det buffer2 der skal vises fra og skaermen starter fremvisnign af buffer2
Buffer1 billed er gammel og vi kan slette dette og vi kan begynde at render de naste billed i buffer1

bemakr nu hvordan der isteder for 10ms mellme hver buffer skifter og start af rendering af en frame. nu er gaat op til 16.6 mhz eller60 hz

Det er det some din capped FPS kommer fra


Gsync og freesync har intet at sige her de er slet ikke i spil I situationer naar fps >hz (udover at gsync forvaere dit input lag, men lad vare at fortalle det til fanboys der blot laeser marketings material og bencmhakr resutlat istedet for at laese de tekniske protocoller og whitepaper)


Fastsync (glorfied triple buffing) har som navnet antyer en 3 buffer
Det betyder at som ovestanded sitaation med 100FPS/60 aka 10ms/16.6ms at vi ikke behover stoppe

i situatoner efter 10ms hvor buffer1 vises til skamern og skal bruges til dette for de naeste 6.6ms
buffer2 har de nu faerdig naeste billedet. jamen saabehover vi ikke laenger venter paa buffer skift for at fraa frigiver en buffer vi kan rendere paa.
i steder render vi videre pa buffer 3
og naar buffer skiftes skifter in om 6.6ms saahar vi allerde udfoert 6.6ms af det naeste billed istedet for at starte fra starten af.

hvis du no kore med 200fps dvs 5ms so vil du oplever at vi blive faridg med at render buffer3 ligesaa foer skaermen er faerdig med buffer1
det vi goer her at simpelt hent at nulstilel buffer2 davi jo alligevle har et nyere billede i buffer3 so buffer2 billed er irrelevant at bruge. og vi begynder nut at rednere det neaste billed i buffer2.


saa med tripplebuffing (under fast sync) fjern vi max FPS granens og har stadigvaek et tearings frit billed da buffer skiffte (mht til den buffer skaermen laeser fra) stadigvake kun sker naar skaermen er klar til et nyt billed



Dette her burde vare basis forstaaelse for enhver person de udtaler sig om hvorgan vsyn og sync virker.

hvis man ikke forstaar detter forstaar man simpelhent ikke hvad sync er og hvoran det virker rent teknisk paa dine FPS.


men det holder desvarre ikke folk tilbage for at komme med alle mulig underlige koklussioner omkring sync metoder.
hvorfor jeg altid anbeafler at se om folker taler om buffer ellers ej det det er hele grunden til at vi sync'er.



www.bildelestore.dk