Test: AData SX8000 M.2 512GB SSD kort

Solid state disk d.  13. november. 2017, skrevet af Polarfar 0 Kommentarer.  Vist: 11708 gange.

Korrekturlæser: jmose
Billed behandling: Polarfar
Oversættelse: Polarfar

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 1749,00
Produkt udlånt af: AData
DK distributør: n/a

Test

 

Testmaskinen består af :

ASUS Maximus VIII Formula Z170
Intel i7 6700K@stock
2 x 8 GB Crucial Ballistix DDR4@2400
OCZ Vector 256GB systemdrev

 

Programmer:
ATTO
Crystal DiskMark 5.1.2
Anvil Disk Util's
AS SSD

Spil : Fallout 4, DOOM@2016

Windows 10 x64


 

 

   
 

 

ATTO

ATTO er det program producenterne oftest henviser til, når de skal opgive læse- og skrivehastigheder. Programmet bruger komprimerbare data, hvilket alt andet lige vil give højere hastigheder og dermed en højere score ift. tilfældige data fra en harddisk.



Som ventet fra start lander SX8000 et stykke nede i feltet. Jeg får maks omkring 2200/1100 MB/s for læs og skriv. Ikke imponerende for en M.2 enhed i år 2017.

 

Crystal DiskMark:

Crystal diskmark bruger ukomprimerbare data, så derfor kan der være stor forskel på resultaterne ift. ATTO, især på skrivehastigheden. Her ser man ofte ydelsestab for SSD'er der anvender komprimeringsalgoritmer, da de først skal opdage at data ikke kan skrumpes,og dernæst finde ud af, hvad de skal stille op med dem.
 

 

Kigger vi på de rå data for testen, så lander vi faktisk på de lovede 2500/1100 MB/s når queuedepth er på 32, men den sekventielle test lander på mere beskedne 1100 MB/s i begge retninger. Men okay, det er da dobbelt så hurtigt som en SATA enhed.
 

AS SSD

Programmet bruger ligesom Crystal Diskmark ukomprimerbare data, så resultaterne bør ligne Crystal Diskmark.
 


Mønsteret fra før gentager sig. SX8000 klarer sig fint mod enheder der er 2-3 år gamle, men kan ikke hamle op med hverken Samsung, Corsair eller Toshiba.

 

Anvil Storage Utilities

Anvil programmet baserer sine målinger på IO Meter, der er det tætteste man kommer på en industristandard inden for test af harddiske og SSD'er.



Endnu en gang må SX8000 se sig slået af konkurrenterne. Den præsterer knap 1500/1100 MB/s og hæver sig dermed kun lige op over de ældste enheder.


IOPS

IOPS tallene fortæller hvor mange gange i sekundet SSD'en er i stand til at skifte mellem opgaverne. Jo højere tal jo bedre. Det har især betydning hvis du skal håndtere store filer.
 


Når der skal læses er det tydeligt at SX8000 ikke kan hamle op med de øvrige i feltet. IOPS tallene er markant lavere. SX8000 bruger 3D TLC nand flashram fra Nanya, og en Silicon Motion controller, og noget tyder på at det ikke er verdens bedste match. Vi bliver lovet IOPS tal omkring 160.000/140.000 for læs og skriv, så lad os se hvad enkeltstående målinger kan klare.


  
  

  


Det er svært at blive klog på. IOPS tallene svinger en del, men jeg hæfter mig ved at Mixed (70/30) lander ret stabilt omkring 160.000 uanset køens længde. Det er udmærket, og viser at controlleren ikke har problemer med at skifte mellem læse- og skriveoperationer.
 

Spil



 

For at give et lille billede af forskellen mellem harddisk, SATA SSD og NVMe SSD'er har jeg lagt mit Steam bibliotek med alle mine spil over på en OCZ TRION 150 SSD, Toshiba RD400 (ligeledes en NVMe SSD) og SX8000 SSD'en, og målt indlæsningstiderne for DOOM og Fallout 4.

For DOOM gælder det at jeg har trukket tiden fra for indlæsning af opstarts logoer og diverse spil info. Så det er selve indlæsningen af spillet der tæller, dvs op til det punkt hvor du er klar til at vælge Game Slot, og fortsætte din mission. Her er min 1.5 TB WD harddisk hele 30 sekunder om at aflevere de nødvendige data. TRION 150 bruger 4 sekunder, og med RD400 skal jeg vente under 1 sekund. ADATA SX8000 skærer ikke yderligere af den tid, men det er også svært at gøre det bedre end nul ventetid. Selve indlæsningen af det valgte savegame tager op til 45 sekunder fra harddisken, 14-15 sekunder fra TRION 150 SSD'en, og 10-12 sekunder fra både RD400 og SX8000.
 


Samme historie gør sig gældende for Fallout 4. De kolosalt lange indlæsningstider, både for gemte spil og mellem rejsemål reduceres betydeligt. I reelle tal er det 40-50 sekunder når der læses fra harddisken. Med TRION SSD'en dropper vi helt ned på mellem 10-12 sekunder, og Toshibas RD400 og ADATA SX8000 kan klare det på 8-10 sekunder.


 

Som jeg skrev i testen af Samsung 960 Pro så er det stort set umuligt at påvise hastighedsforskellene på de enkelte NVMe SSD typer. Det er som at skulle sammenligne Formel 1 racere. Hvis du har muligheden, så brug en SSD til at køre dine spil fra. Har du råd til en NVMe SSD så er det lige nu det ultimative våben mod load tider, og prisen på SX8000 er ikke noget der direkte afskrækker.
 

Konklusion på næste side.