Test: GIGABYTE GeForce GTX 1660 Gaming OC

Grafikkort, NVIDIA  d.  11. juni. 2019, skrevet af SDK 0 Kommentarer.  Vist: 5933 gange.

Korrekturlæser: donto
Billed behandling: SDK
Oversættelse: donto

Pristjek på  1949,95
Produkt udlånt af: Gigabyte
DK distributør: Fourcom

Test

 

 


Følgende test setup/maskine er benyttet til testen af kortet:
 

  Model

Hastighed/Driver

Operativsystem Windows 10 Pro  
Processor Intel i5 6600K 4500 MHz
Bundkort GIGABYTE G1 GAMING Z170     
RAM Crucial Ballistix 4x4GB 2400 MHz 
Strømforsyning Corsair AX1200i 1200 watt
Kabinet Corsair Carbide 600Q  
CPU Køler NZXT Kraken X61   
SSD OCZ Vector 180 – 240 GB  
Fan Controller NZXT GRID+ V2  
Blæsere Noctua NF P14s  
     
Grafikkort Gigabyte GTX 1660 Ti Gaming OC ForceWare 430.86
Sammenlign. ASUS ROG STRIX GTX 1660Ti ForceWare 419.67
  ASUS ROG STRIX RTX 2060 ForceWare 418.81
  GIGABYTE AORUS 2080 Ti Xtreme ForceWare 416.94
  GIGABYTE RTX 2070 Gaming OC ForceWare 416.34
  GIGABYTE RTX 2080 Gaming OC ForceWare 411.51
  GIGABYTE AORUS 1080 Ti ForceWare 382.53
  MSI RX 570 Gaming X Crimson v.17.10.10 
  MSI RX 580 Gaming X Crimson v.17.10.10
  GIGABYTE G1 GTX 1050 Ti ForceWare 378.78
  ASUS STRIX GTX 1060 6GB ForceWare 376.33
  GIGABYTE G1 Gaming GTX 1060 ForceWare 372.70
  Palit GameRock GTX 1070 ForceWare 368.81
  GIGABYTE GTX 1080 Xtreme Gaming   ForceWare 368.81
  ASUS GTX 970 Mini ForceWare 364.72



Test software:

  • 3DMark 2013

  • Heaven benchmark 4.0

  • Tomb Raider

  • Hitman Absolution

  • Bioshock Infinite

  • Crysis 3

  • Battlefield 4

  • Hitman 2016 - DirectX 12

  • Rise Of The Tomb Raider - DirectX 12

  • Unigine Superposition - DirectX 12

 

OBS:
Bemærk at grafikkortene er testet med forskellige drivers, da benchmarks er kørt ved hver enkel anmeldelse. Der kan derfor være afvigelser i den målte ydelse kontra de tal, der ville komme, hvis alle kort var testet med samme driver.



3DMark 2013:

En ny version af Windows ledsages gerne af en ny version af 3DMark. Denne gang har Futuremark fokuseret på at lave en benchmark, der kan bruges på alle platforme. Derfor er der 3 individuelle tests: Ice Storm, som er til tablets og langsomme computere. Cloud Gate, der er lavet til den almindelige PC og bærbar og sidst Fire Storm, som er lavet til at teste gamer PC'en til 20.000 kr. Vi tester i standard indstillingerne for alle benchmarks.
Der er testet i de forudkonfigurerede indstillinger, inklusive den nye Time Spy DirectX 12 test. 
 

 



Unigine Heaven benchmark 4.0 tool:

Heaven benchmark var den første benchmark til at benytte DirectX 11 - få dage efter udkom STALKER: COP og de tilhørende nye features som Tessellation og Shader Model 5.0.
Testen er baseret på Unigine-motoren og kan tvinge alle de testede grafikkort i knæ.

1: DirectX 11 - Quality: High - Tesselation: Moderate - Anti-aliasing: 2x - Resolution: 1920x1080
2: DirectX 11 - Quality: Ultra - Tesselation: Extreme - Anti-aliasing: 4x - Resolution: 1920x1080
3: DirectX 11 - Quality: High - Tesselation: Normal - Anti-aliasing: 2x - Resolution: 2560x1440
4: DirectX 11 - Quality: Ultra - Tesselation: Extreme - Anti-aliasing: 8x - Resolution: 2560x1440
 



Tomb Raider 2013:

Det evigt klassiske Tomb Raider er tilbage, denne gang med flot grafik og moderne gameplay. 
 



Hitman Absolution:

Hitman Absolution er et spil, hvor det mest af alt gælder om at gå i skyggen og være stille. Absolution er 5. spil i Hitman serien, og kører på IO Interactive's Glacier 2 engine, som gør brug af DirectX 11 API'en og ser rigtig flot ud. Derudover er det dansk, og en bedre argumentation for at benytte det til benchmark kan vi ikke komme på. 
 



Bioshock Infinite:

Udgivet af 2K Games som også udgav Duke Nukem Forever og Borderlands. Bioshock Infinite bruger den velkendte Unreal Engine 3, der gør brug af DirectX 11 API'en.
 



Crysis 3:

Crysis er tilbage og ligesom i de forrige spil er grafikken banebrydende. Med indstillingerne på Very High er Crysis 3 det computerspil på markedet, som er flottest. Dette gør også spillet meget krævende og derfor ideelt til benchmark. Vi tester i High og den meget krævende Very High setting. 
 



Battlefield 4:

Et spil der næppe kræver nogen introduktion. Vi ser endnu mere imponerende grafik end Battlefield 3, der leverede en fantastisk grafik. Den brugte spilmotor er Frostbite 3, som er en af de mest flotte på markedet. 
 

 


Hitman 2016:

Hitman er gået tilbage til rødderne og det nye spil minder mest af alt om bestselleren Blood Money. Nåh ja og så er der naturligvis DirectX 12 understøttelse. 
 



Rise of The Tomb Raider:

Tomb Raider fylder 20 i år, siden da er den originale Playstation gået ud af produktion og Croft er blevet yngre. Men grafikken har aldrig været bedre og spillet er blandt de første med en smule DirectX 12 understøttelse.
 



Unigine Superposition

Superposition er den nye benchmark fra Unigine, som også står bag Heaven benchmark programmet. Superposition benytter sig af en helt ny grafikmotor, imponerende ray-tracing i DirectX 12. Mens benchmark programmet kører, flyttes der rundt på 900 meget detaljerede objekter og derfor er superposition en utrolig krævende benchmark. 
 

 

Opsummering af benchmarks

I vores ældre benchmark applikationer er ydelsen på GTX 1660, nærmest identisk med sidste generations GTX 1060. Til tider har det nye GTX 1660 svært ved at følge med det 3 år gamle Pascal kort.
Kigger vi på de nyere benchmarks (specielt i DirectX 12) er det nye Turing kort 10% eller mere foran sidste generation.  

 




Overclocking:
 


GTX 1660 chippen overclocker rigtig fint, jeg fik 140 MHz ekstra ud af kortet også selvom denne model allerede er fabriksoverclocket 80 MHz. Som man kan se på tallene nedenfor, kan et GTX 1660 næsten overclockes til et GTX 1660Ti. Dog vil jeg anbefale et kort som dette Gigabyte Gaming OC med en solid køler. 

GPU: Overclocket fra 1965 MHz til 2100 MHz (Faktisk Boost Hastighed under vedvarende load)
RAM: 
Overclocket fra 2001 MHz til 2474 MHz
 


Dette bliver et overclock på 7% på GPU'en og 18% på RAM, lad os så se på, hvad det gør: 
 




 


Varme:

Idle temperatuen er målt ude på skrivebordet uden nogen programmer kørende. Load temperaturen er taget med Heaven Benchmark. Jeg har fravalgt FurMark, fordi nogle NVIDIA kort clocker ned i dette program og derfor giver forkerte resultater.  
 


GTX 1660 er blandt de mindste Turing chips, og med en køler som denne når kortet aldrig mere end 68 grader under load. Køleren er tydeligvis sat til at holde chippen under 70 grader, hvor Turing downclocker. Dette medfører en smule larm, men kortet er ganske OK på støjfronten, hvis du alligevel ikke har et kabinet fyldt med Noctua blæsere. 
Ved overclocking bliver kortet en smule højlydt, her nærmer vi os referencekøler territorie.

 

 

Strømforbrug:

Nedenstående målinger gælder for hele systemet eksklusiv skærm højttalere mv. og måles fra kontakten og ikke efter strømforsyningen.

Idle målingen er foretaget på skrivebordet uden programmer åbnet. Load testen er foretaget i Heaven Benchmark med højeste grafikindstilling. Peak målingen er det højeste strømforbrug noteret under testen. 
 


Hele systemet med en overclocket quad core kan holde sig under 200 watt i gaming. Dette er rigtig fornuftigt, kortets lave strømforbrug betyder også, at det fint egner sig til opgradering af ældre systemer eller i mindre ITX setups, hvor strøm og køling er begrænset.